HITS – I 25 BURSDAGSÅR

Det er helg, det er Lørdag og det er jaggu meg bursdagen min! Og ikke nok med det, jeg runder altså 25 år!

Man kan si det har vært en spennende era å være fødd og oppvokst i når det gjelder musikken. I musikkverden, og spesielt popverden er fortsatt mange av de samme sjangrene som var store og hadde sin storhetstid da jeg var liten, like relevante idag. I denne forstand snakker vi for eksempel om Electronica og Hip hop sjangrene. Men en ting har uten tvil forandret seg, spesielt når det gjelder vårt forhold til musikk. En haug av kassetter og Absolute Music-cder foreks. var på mange måter mine Spotify-spillelister da jeg var liten. Og er noen av grunnen til hvorfor mitt forhold til musikk er blitt slik det er idag og at barndommen også skinner friskt i minnet.

Med dette har jeg lyst å se tilbake på alle disse årene, ved å gå gjennom alle låtene som har regjert på toppen av hitlisten i Norge på akkurat denne datoen i alle disse årene jeg har levd. Her er det mye gøy, mye snacks og mye nostalgi å hente – medan det også kan by på en «guilty pleasure» eller to:

 

BURSDAGSLÅTEN – 1993

Da jeg kom til verden!

2 Unlimited – No Limit

Relatert bilde

 

BURSDAGSLÅTEN – 1994

Sissel Kyrkjebø – Se Ilden Lyse

 

BURSDAGSLÅTEN – 1995

Celine Dion – Think Twice

Bilderesultat for think twice celine dion

 

BURSDAGSLÅTEN – 1996

Babylon Zoo – Spaceman

 

BURSDAGSLÅTEN – 1997

En Vogue – Don’t Let Go (Love)

Relatert bilde

 

BURSDAGSLÅTEN – 1998

Celine Dion – My Heart Will Go On

Relatert bilde

 

BURSDAGSLÅTEN – 1999

Britney Spears – … Baby One More Time

Bilderesultat for baby one more time

 

BURSDAGSLÅTEN – 2000

Madonna – American Pie

Relatert bilde

 

BURSDAGSLÅTEN – 2001

Madrugada – Hands Up – I Love You

Bilderesultat for madrugada hands up i love you

 

BURSDAGSLÅTEN – 2002

Shakira – Whenever, Wherever

Relatert bilde

 

BURSDAGSLÅTEN – 2003

Maria Arredondo feat. Christian Ingebrigsten – In Love With An Angel

Bilderesultat for in love with an angel maria arredondo

 

BURSDAGSLÅTEN – 2004

Britney Spears – Toxic

Bilderesultat for toxic britney spears single cover

 

BURSDAGSLÅTEN – 2005

Philip og Sandra – Sommerflørt

Bilderesultat for philip sandra sommerflørt cover

 

BURSDAGSLÅTEN – 2006

Marit Larsen – Don’t Save Me

 

BURSDAGSLÅTEN – 2007

Amy Winehouse – Rehab

Bilderesultat for amy winehouse rehab cover

 

BURSDAGSLÅTEN – 2008

Adele – Chasing Pavements

Relatert bilde

 

BURSDAGSLÅTEN – 2009

Alexander Rybak – Fairytale

 

BURSDAGSLÅTEN – 2010

Bjørn Johan Muri – Yes Man

Bilderesultat for yes man bjørn johan muri

 

BURSDAGSLÅTEN – 2011

Alexis Jordan – Happiness

Relatert bilde

 

BURSDAGSLÅTEN – 2012

Vinni – Sommerfuggel i Vinterland

Bilderesultat for vinni sommerfuggel i vinterland

 

BURSDAGSLÅTEN – 2013

Macklemore & Ryan Lewis – Thrift Shop

Relatert bilde

 

BURSDAGSLÅTEN – 2014

Pharrell Williams – Happy

88843053631_1

 

BURSDAGSLÅTEN – 2015

Ellie Goulding – Love Me Like You Do

Bilderesultat for love me like you do

 

BURSDAGSLÅTEN – 2016

Alan Walker – Faded

Relatert bilde

 

BURSDAGSLÅTEN – 2017

Kygo feat. Selena Gomez – It Ain’t Me

Bilderesultat for i ain't me kygo

 

og …

 

BURSDAGSLÅTEN – 2018

Rudimental feat. Jess Glynne, Macklemore og Dan Caplen – These Days

Bilderesultat for these days rudimental

 

Det var altså en Eurodance-anthem som skulle inneha æren av å være min fødselsdags-låt i 1993. Noe jeg forøvrig har visst lenge. Og det er det vi kaller vi en skikkelig kickstart. 2 Unlimited’s «No Limit» er også den best solgte europeiske hiten samme året, og har blitt ikonisk på mange måter, både for året og 90-tallet generelt. Det er også vakkert å skimte OL-låten for Lillehammer ’94, aka Sissel Kyrkjebø’s «Se Ilden Lyse» på topp året etterpå.

Kanadiske Celine Dion har på sin side to nr. 1 hits I Norge, og begge har inntruffet på min bursdag. «Think Twice» hadde en uke på topp i 1995, som selvsagt var samme uken som bursdagen min  – og Titanic themelåta «My Heart Will Go On» debuterte på toppen samme uken som min bursdag i 1998. Britney Spears og Macklemore joiner forøvrig også klubben for å være nr. 1 på bursdagen min to ganger hver. Noe som er det meste i antall.

Babylon Zoo hadde på sin side siste uke på toppen av hitlista, samme uken som jeg feiret år i 1996 med space-rock hiten «Spaceman», før de sakte men sikkert seilet inn i «one hit wonderland». RnB-gruppen En Vogue’s låt «Don’t Let Go (Love)» var en stor internasjonal hit mellom årene 1996/97, og regnes av Billboard som et av de 100 mest solgte singlene på 90-tallet. Likevel greide den å nå nr. 1 i bare et land, og det var i Norge. Og blant de ukene de kunne nyte toppen av lista her var da jeg feiret 4-årsdagen min i 1997.

Av de mer uventede og positive overraskelsene, er uten tvil norske Madrugada sin «Hands Up – I Love You» i 2001. Her så jeg på forhånd for meg klassikeren «Ms. Jackson» av Outkast eller «Big Brother»-låten til også norske Organic som var uungåelige på den tiden. Likevel litt kult å se at en såpass mørk og tung rockelåt som også er blant Madrugadas fineste øyeblikk, kan toppe listene også. Overraskende kan det vel også sies om Philip og Sandra’s «Sommerflørt» som var nr. 1 på bursdagen min i 2005, vel 3-4 måneder før man minst kan kalle det sommer i Norge. Også interessant å skimte Alexis Jordan på topp med sin deadmau5-baserte låt «Happiness» i 2011. En annen låt som skulle bli en del av den «glade»-klubben på 2010-tallet, er naturlig nok Pharrell Williams «Happy» i 2014. På sin plass altså!

pharrell happy

Det ligger også noe spesielt ved å se at Amy Winehouse og Adele topper like årene etter hverandre i 2007 og 2008, siden Adele flere ganger har hyllet Amy for hennes betydning for karrieren hennes. Dette blir så etterfulgt av de to eneste Grand Prix-låtene i rekken i 2009 og 2010, der den ene Rybak’s «Fairytale» tok hele Norge og ESC-sirkuset med storm – medan den andre Muri’s «Yes Man» også var en stor hit her hjemme, men måtte lide for motsatt skjebne i den norske finalen. Ellers er det forøvrig kult å se de to flaggskipene innenfor norsk elektronisk musikk Walker og Kygo være represenstert i 2016 og 2017. Det finnes også år hvor noen av mine barndomsfavoritter fra sine tider må vike for sin plass på toppen i øyeblikket. Legenden Scatman toppet i 1995 både uken før og uken etterpå min bursdag, hvor da Celine Dion som nevnt kom den ene uken i mellom. Bomfunk Mc’s «Freestyler» toppet også i ukene før, inntil da den måtte se seg slått av Madonna’s cover hitlåt av «American Pie», som da gikk rett inn på 1. plass i år 2000.

Ser vi bort fra Macklemore, så inneholder hele 2000-tallet inntil idag helt forskjellige artister/band som har vært på nr. 1 år etter år. I totalen er det 10 norske artister/band som har fått toppe lista, og der tre låter er norskspråkelige. Ikke uventet er ordet «Love» klart blitt brukt mest i titlene, 4 ganger totalt sett. Etterfulgt av blant andre «You», og «Happy» (hvis vi da tar med «Happiness» under samme kam). Tilfeldig? Tilsynelatende ikke.

statistikk b-hit

Det minst overraksende av alt, er jo naturligvis at diagrammet over viser at «Pop» er den mest sentrale sjangeren som har vært på topp på mine bursdager generelt sett, etterfulgt av «Elektronisk» som ei heller ikke er så veldig overraskende. Ser vi på låtstiler, er jo det tydeligvis låter med fokus på Vokal, og Ballader som skiller seg ut, når vi ser bort de ordinære sjangrene.

Så var det også spenning til slutt hvem som skulle få æren av å være nr. 1 på 25-årsdagen. Og det er selvsagt «These Days» av Rudimental med Jess Glynne, Macklemore og Dan Caplen, som da allerede vært der noen uker frem til nå. En ting den allerede skiller seg ut på er at den er den første låten som har mer enn en gjesteartist på låten. Det er også en låt med mye positive vibber, noe som rett og slett ikke kunne passet bedre på en dag som denne!

Dermed er det bare å vente på å se hva de neste 25 årene kan bringe av bursdagshits. Dagen idag nytes ivertfall vel så godt, som de foregående årene. Og muligens litt til. For som de fleste vet, så finnes det ingen grenser hvor gøy man kan ha det!

 

– Pål SP

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.

opp ↑